När du begär ut offerter, är det många aktörer som baserar sina kalkyler på elpriset de senaste 24 månaderna. En period då elpriset tillfälligt varit rekordhögt, kalkylen blir då mer av en glädjekalkyl. Som sedan används för att försöka ta så mycket betalt som möjligt för anläggningen.
Batteri och stödtjänster med ersättning på " upp till 30 000 kr per år" är också vanligt.
I verkligen är siffrorna överdriva och långt ifrån verkligheten.
På bilden brevid ser du det historiska elpriset för en kWh, medräknat alla avgifter.
På nyheterna och i forum på internet florerar det mängder av fall där kunder fått dåliga och felaktiga installationer, enligt försäkringsbolag har 8 av 10 anläggningar fel och brister. Ändå är det mindre än 5% av alla som installerar solceller som anlitar en oberoende besiktningsman.
En taktik många installatörer har börjat med är att påstå sig följa försäkringsbolag checklistor eller själva säga att alltid gör en besiktning för att vagga in kunder i en falsk trygghet. Besiktningen skall utföras av en oberoende tredje part som inte har någon koppling till installatörsbolaget, och som inte är anlitad av installatören.
OBS, nätägaren gör även en form av besiktning när installationen är klar, men de kollar endast att anslutningen mellan anläggningen och elnätet är korrekt. De går inte upp på taket eller besiktigar resterande del av anläggningen.
• För få paneler på en slinga.
• Två slingor i olika väderstreck på samma MPPT.
• Inte rätt storlek på växelriktaren.
• Paneler i skugga.
• Fel infästnings på taket.
Listan kan göras väldigt lång. Medvetet eller inte, så finns det alldeles för mycket fel på dagens installationer. Därför är det sällan en nackdel att få sin anläggning undersökt av en utomstående expert, som inte representerar installatören.
Offerter och avtal är för det mesta enbart skrivet till företagets fördel. Klausuler om att de har rätt att byta till annan utrustning än du beställt. Betalningsvillkor till deras fördel i form av förskottsbetalningar. Det står inget om tid för leverans, utan enbart preliminära uppskattningar som de inte enligt avtal måste följa. Mängder av friskrivningar som gör att de inte är skyldiga att åtgärda eventuella fel som blivit under installationen.
Oftast står dessa i det finstilta som inte ens finns med i offerten, utan offerten hänvisar till “allmänna villkor” som är en webblänk i offerten. En länk som väldigt få konsumenter lägger märke till och som tar dig till deras hemsida där de riktiga villkoren kommer fram.
Installatörer som fuskar med ställning och fallskydd är vanligt förekommande, konsekvensen som kan bli är att Arbetsmiljöverket kommer ut och dokumenterar fusket. Då får installatören ett vite på 50 000 SEK per person på plats som inte följer arbetsmiljöverkets krav och regler. Men flera aktörer har räknat ut om att om de struntar i ställning och fallskydd, och får vite på 1 av 10 byggen, så tjänar de väldigt mycket pengar på att strunta i sina anställdas säkerhet. Vissa går så långt som att aktivt söka ung eller utländsk personal som montörer som i sin tur inte vet vad Arbetsmiljöverket har för krav och regler.
Det är också vanligt att de inte skriver exakt vilka produkter offerten innefattar, de brukar skriva något i denna stil:
“Premium panel 430W”
“Hybridväxelriktare”
De skriver ofta inte heller vilket montagesystem som ska användas, som är ett viktigt val när man ska installera solceller. Oftast ligger fokus på att prata om batteri eller solceller.
Många använder utlänska montagesystem som inte är anpassade för svenska tak, då behöver pannor slippas och fästena sätter de rakt i råsponten, genom pappen.
Vilket leder till att man gör stor åverkan på taket, helt i onödan.
Du anlitar inte ett företag eller hantverkare för att bli deras kompis. Du betalar dem för att göra ett jobb, som du vill ska bli korrekt och med så lite strul som möjligt. Många som skaffar solceller rekommenderar gärna sin egen installatör till andra de känner, ofta hör man av anledningen att montörerna eller säljaren var så himla trevlig.
Om du själv inte gått upp på taket med rätt kompetens och granskat hela installationen eller anlitat en oberoende besiktningsman, så kan du enkelt gå i fällan av att få eller göra någon en björntjänst. När det sedan är 12 allvarliga besiktningspunkter som uppdagas och att installatören aktivt struntar i att åtgärda felen. Så spelar det ingen roll hur trevliga deras montörer var eller hur duktiga deras säljare var på att snacka. Då får man ofta även se en helt ny sida av företaget när sanningen väl kommer fram.
Många paketerar sina solcellsinstallationer med ett batteri, eftersom bidragen på batteri är 50% medan solceller enbart har 20%, Så kan kostnaden för växelriktaren läggas på batterianläggningen. Vilket gör att ett batteri som ett exempel ligger på 10 kWh “bara” kostar ca 20 000 SEK extra vid installation av solceller. Ett batteri som utan bidrag och utanför en installation av solceller kostar över 100 000 SEK.
"Så passa på att lägga till det nu annars blir det dyrare sen", är ett vanligt argument från en installatör som vill sälja till ett batteri. Installatören som i sin tur då lyckats höja sitt ordervärde på installationen med över 100 000 SEK eftersom de får betalt hela summan inklusive dina bidrag.
Användningsområden för batterier är många. Vissa blir uppmanade att använda batteriet för att lagra solel och öka egenanvändningen av produktionen, eller ladda billigt från nätet på natten för att sedan sälja dyrt på dagen. Gör man en korrekt kalkyl på detta genom batteriets livslängd som genomsnitt är 6000 laddningscykler. Så är batteriet inte lönsamt och betalar sig knappt under sin livslängd.
Däremot finns det möjlighet med vissa smarta batterier att kopplas upp till så kallade stödtjänster, där ditt batteri hyrs ut till företag som nyttjar batteriet för att balansera vårt elnät och hålla det på rätt frekvens. Då gör ditt batteri en riktig och verklig samhällsnytta eftersom att det är med och bidrar till ett stabilare elnät. Ersättningen för stödtjänster är också mycket högre än om man enbart nyttjar batteriet för att lagra solel.
Garantitiden på solpaneler, växelriktare och montagesystemet är långa. Det kan handla om 20 till 30 års garanti. Men har installatören inte följt tillverkas anvisningar, så friskriver sig tillverkaren från garantierna. Här gäller det att vara påläst och kunna se, samt påvisa när en installatör inte följt tillverkarens anvisningar.
Nästan alla företag tar en kreditupplysning på sina kunder i samband med att de tecknat ett avtal. När det handlar om en affär på över 100 000 SEK vill företaget försäkra sig om att du är kreditvärdig och kan betala för dig. Har du för dålig eller ingen kreditvärdighet, så kan företaget häva avtalet eller be dig betala hela installationen i förskott.
Väldigt få konsumenter gör likadant, du köper en vara för över 100 000 SEK och installationen ska sitta på husets tak troligtvis minst i 25-30 år. Om installatören då visar sig ha dålig eller ingen kreditvärdighet, borde det få dig att tänka till. Risken för konkurs ökar i linje med hur dåligt kreditvärdighet ett företag har. Här ser du också om företaget har skatteskulder eller tidigare betalningsanmärkningar.
När en BRF eller ett företag skaffar solceller är det vanligt att de tar in en oberoende konsult eller projektledare som hjälper till med allt från att ta fram offertunderlag, hantera offertförfrågningar och offertutvärdering. Upphandla oberoende besiktningsman och säkerhetsställa att avtalet följs samt är korrekt skrivet.
Sunhero jobbar med upphandling av solcellsinstallationer främst till privata villor.
För att det skall vara så lönsamt som möjligt att installera solceller, krävs skräddarsydd anpassning efter fastighetens förutsättningar och elförbrukning.
Detta räknas fram genom att utvärdera anläggningens möjliga storlek, uppskattad kostnad och beräknad årlig produktion vilket vi går igenom under ett första möte.
Efter ett första möte ger vi dig en tydlig sammanställning om era förutsättningar och en personlig kalkyl att använda som underlag när du ska besluta om du vill gå vidare med dina planer för solceller eller inte.
Vi är din beskyddande sköld genom hela processen, redo att ge dig stöd och råd när du behöver det.
Vi kan upphandling av solceller! Vi har hjälpt över 800 villaägare som skaffat solceller med oss vid deras sida. Vi tar fram ett skräddarsytt offertunderlag som är anpassat efter era personliga behov, sedan hjälper vi dig att jämföra de offeter du tagit ut, alterantivt kan vi hjälpa dig att ta in lämpliga anbud. Då offererar alla aktörer exakt samma anläggning, vilket gör det lätt att välja rätt installation till bästa möjliga pris.
Vi ser till upphandlingsunderlaget innehåller krav på rätt dokumentation, att du har rätt att hålla inne på en del av betalningen tills alla besiktningsanmärkningar är åtgärdade och mycket mer viktigt som oftast saknas på installatörernas offert och avtal.
När anläggningen är färdig, ser vi till att en oberoende besiktningsman utför en opartisk besiktning och kontrollerar att installationen är utförd korrekt och enligt avtal.
Viktigaste av allt är att vi i upphandlingsunderlaget kräver att installatören måste enligt avtal följa ARNs rekommendation, som annars bara är just det, en rekommendation. Vid eventuell tvist hjälper vi dig att ta ärendet till ARN.
Sunhero – Totalt konsumentskydd vid installation av solceller.
Regnbågsgatan 8b, 417 55 Göteborg, Sweden